HCI Portfolio | Niels van der Wal

Een greep uit wat er mogelijk is met Human Computer Interaction

Augmented & Virtual Reality | Opdrachten | Madmapper

Wat is Madmapper

Het idee van Madmapper is: je pakt een projector, richt het op een object zoals een huis, een object of wat dan ook met een leuke vorm, en vervolgens teken je daar een projectie op. Nu zou je denken “dat kan ik ook met een gewone projector!” Dat klopt, maar kun je met een projector ook de perspectieven veranderen, verschillende filmpjes tegelijk op een zelfgekozen punt projecteren, de projectie op verschillende punten uitsluiten (bijvoorbeeld niet op de ramen van een huist projecteren en kun je daar een vette show mee maken? Misschien wel… Maar Madmapper maakt het je in ieder geval super eenvoudig!

Kun je je nog steeds geen voorstelling maken van wat je hiermee kunt doen? Check dan de onderstaande video waarin je Madmapper in combinatie met een beamer zijn ding ziet doen.

Mijn beurt

Ook ik ben aan de slag gegaan met Madmapper. Zodra je Madmapper download kun je aan de rechterkant je input zien. Deze input kan van verschillende bronnen zijn. Je kunt kiezen uit:

  • Testcard – dit is zijn de geruite afbeeldingen.
  • Syphon – dit is de output van een applicatie. Vaak zijn dit bewegende beelden van animaties. Zie bijvoorbeeld het bovenstaande filmpje.
  • Images – afbeeldingen uit bijvoorbeeld je bibliotheek.
  • Movies – films uit bijvoorbeeld je bibliotheek.
  • Quartz Composer – op een node gebaseerde programmeertaal om grafische data te renderen of verwerken.
  • Live Input – je webcam bijvoorbeeld.

Al deze input zijn je basis voor wat je wilt gaan projecteren. In eerste instantie ben ik begonnen met het gebruiken van de input: Syphon. Maar daarvoor moest ik eerst een programma hebben dat deze input kon leveren. Daarom heb ik een script gestart via processing die een draaiend kubus berekend en deze verstuurt via Syphon. Hieronder zie je deze een kubus in het venster van processing.

Schermafbeelding 2016-05-21 om 00.37.36

Het volgende dat je moet doen is de Syphon input selecteren in Madmapper door deze te dubbelklikken en dan verschijnt deze automatisch in het linker venster. Hierna kun je aangeven welk deel je van de input wilt projecteren. Dit doe je door een vorm te kiezen in het selectievenster aan de linkerkant. Ik heb gekozen voor drie driehoeken. Als je dit gedaan hebt kun je gaan spelen met de output (wat de beamer moet laten zien). Hierbij kun je de output manipuleren in de vorm die jij wilt. In het onderstaande filmpje zie je hoe ik dit doe. In het voorbeeld gebruik ik 2 vormen, namelijk de driehoek en de kubus.

Je kunt ook een plaatje op een kubus projecteren:

Image input en kubus output

Of je kunt zelfs je webcam op een vorm projecteren. In dit geval doe ik dat op een kubus:

Projectie op een huis

Bij wijze van test wilde ik een projectie maken die te zien was op een huis. Helaas heb ik geen beamer ter beschikking en daarom moest ik creatief zijn. Ik heb een plaatje van een huis ingeladen en daarop de projectie gemaakt. Bekijk het onderstaande filmpje om het resultaat te zien:

Hopelijk heb je nu een goed beeld gekregen van wat er met Madmapper mogelijk is. Lees in de huiswerkopdracht meer over artificial reality, virtual reality, Madmapper en Unity.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 HCI Portfolio | Niels van der Wal

Thema door Anders Norén